Ha virágot választunk, akkor még ma is az egyik legfontosabb kérdés az, hogy milyen színű legyen. Manapság már rengeteg egyedi tényező befolyásolhatja döntésünket, de ez nem volt mindig így. A „régi szép időkben” minden kultúrkörben, így az európaiban is többé-kevésbé pontosan meg volt határozva, hogy egyes színek milyen üzenetet hordoznak, mit jelképeznek. Így könnyebb dolga volt elődeinknek, hiszen a színválasztás nem igényelt egyéni döntést, hanem azt a társadalmi előírások határozták meg. Helyzetük azonban nem feltétlenül volt kellemesebb, mivel nekik lehetőség szerint pontosan ismerniük kellett ezeket – az egymásnak sokszor ellentmondó – előírásokat.
A színek jelentése sok esetben átalakult és az idők folyamán egyre árnyaltabbá vált, vagy éppen a világ változásával új értelmet nyert. Maradtak azonban a színek jelentésével kapcsolatban olyan elmosódott emlékfoszlányok, melyekről a 21. században sem érdemes teljesen megfeledkeznünk. Még akkor sem, ha sokkal fontosabbnak tartjuk személyes érzelmeink kifejezését, mint az elavult koncepciókat.
Piros
A piros a vér és a tűz színe. E két kézzelfogható tartalom kapcsán válik aztán a veszély, a háborúk, de a szenvedély és a szerelem jelképévé is. Az ókori Rómában tűzpiros fátyolban házasodtak a leányok, mely az előbbiek mellett a családi tűzhelyt őrző istennőre is utalt. Ugyanez a szín – kevésbé magasztosan a szexualitást is jelenthette, mikor egy vörös lámpással jelöltek meg bizonyos házakat.
A piros szín jól alkalmazható a figyelem felkeltésére, növeli a légzésszámot, a vérnyomást és a pulzust, ezáltal esetenként felgyorsítja a döntési folyamatokat, felbátorít, vágyat ébreszt (rosszabb esetben pedig idegesít).
Piros Hamupipőke almája, a Mikulás ruhája, a bika posztója, a stoptábla, álmaink autója, vagy éppen Neo piros ruhás nője – csakúgy, mint a szerelmünknek küldött rózsa.
Fehér
A fehér a fény színe. ezzel kapcsolatosan a tökéletesség és az egyszerűség és a transzcendencia jelképe is. Éppúgy utal az isteni tökéletességre, mint a szűzi ártatlanságra, a lélek tisztaságára. Címereken megjelenve hűségre, tiszteletre, kötelességtudatra hívja fel a figyelmet.
A legelső gondolattársítás a fehérrel kapcsolatban mindig valami pozitív fogalom: például a jóság. Ma már tudjuk, hogy a fehér tulajdonképpen nem is szín, hanem a színek összessége. Így van ez a virágoknál is, ha fehéret választunk, a legritkább esetben nyúlhatunk mellé, hiszen egy kis leleménnyel azt magyarázunk bele, amit csak akarunk, így mindenkinek adhatunk.
Fehér a királyfi lova, a menyasszonyi ruha, az angyalok szárnya, a békegalamb, az anyatej, vagy éppen a ritka holló – ugyanúgy mint az anyák napjára rendelt csokor.
Sárga
A sárga ősidők óta, minden kultúrában a Nap színe. Ennek megfelelően boldogsággal, energiával és életerővel szokás összekapcsolni. Sárga az arany, mely már évezredek óta a gazdagság és a jólét fokmérője.
A sárga szín alkalmas a figyelem felkeltésére, vidámságot és erőt sugároz. De érdemes vigyázni vele, mert az európai kultúrában talán az arany színeként a kapzsiság és az irigység szimbólumává is vált.
Sárga, (de legalább is szőke) a legkisebb hercegnő haja, a nyári verőfényes napsütés, a első helyezett érme, az aranyóra – mint egy vidám tavaszi csokor.
Kék
A kék a tenger és az ég színe. Ebből kifolyólag a végtelenséget és a mennyet szimbolizálja. Az előbbi kettőből kiindulva igen sok tartalommal bővült jelentése az idők során. Jelent reményt, bölcsességet, bizalmat, intelligenciát. A középkorban Máriához társították, így az ő erényeire is utalt.
A kék szín általában nyugalmat, megbízhatóságot, elégedettséget sugároz, ezért manapság sokszor használják és sikerrel az üzleti életben pozitív üzenetek közvetítésére.
A homokos tengerpartról nézve kék a tenger és az ég, kék az elmosódó hegyek körvonala, az Európai Unió zászlaja – csakúgy mint az ügyfeleinknek küldött csokor.
Lila
A lila színt a piros és a kék keveréke és szimbolikus jelentése is a másik két színéből adódik. Az ókorban igen költséges volt bíborcsigákból történő előállítása, ezért csak a mesés vagyonnal rendelkezők számára volt beszerezhető. Így lett a bíbor a római császárok színe, a szín pedig a hatalom jelképe. A lila szín használatát a Birodalom császáraitól az egyház is átvette, melynek jelentése így sokféle új elemmel bővült, a bölcsességtől kezdve a bűnbánatig.
A lila szín árnyalatai egyaránt lehetnek inkább nyugtató és élénkítő hatásúak, attól függően, hogy a kékhez, vagy a piroshoz állnak közelebb.
Lila a hajnali és esti ég színe – csakúgy mint a ballagásra szánt csokoré.